הסטרטר, או המתנע בעברית, הוא רכיב ההתנעה של הרכב. הוא מחובר למצבר ומקבל ממנו חשמל, והתפקיד שלו הוא לתווך בין המפתח של הרכב למנוע ולהפעיל אותו בהפעלה הראשונית.

ברגע שמסובבים את המפתח בסוויץ' המצבר מקבל פקודה להפעיל את הסטרטר, על ידי העברה של מתח חשמלי אליו. הסטרטר פועל, מסובב את המנוע ונותן לו כוח, עד שהמנוע כבר עובד בכוחות עצמו, וכאן הוא מסיים את תפקידו, עד ההנעה הבאה של הרכב. 

 איך מזהים תקלה בסטרטר לרכב?

תקלה שבה הרכב לא מניע יכולה להיות תקלה בסטרטר, אבל לא רק.

המצבר אחראי לספק חשמל לכל המערכות החשמליות ברכב, כולל הסטרטר, ולכן כשיש בעיה במצבר גם הסטרטר לא יעבוד, אבל בגלל שהמצבר אחראי גם על שאר המערכות החשמליות, תוכלו לדעת שהבעיה היא בו כשכל שאר המערכות החשמליות לא יעבדו, או יעבדו פחות טוב.

לעיתים גם תתכן בעיה בקודן שתוביל לנעילת הרכב כך שלא תוכלו להניע.

 

אז איך מזהים שמדובר בתקלה בסטרטר?

אורות נדלקים בעוצמה חלשה – אורות בתוך הרכב, פנסים ורדיו – כל אלו מערכות חשמליות שמקבלות חשמל מהמצבר. אם אורות הרכב דולקים בעוצמה חלשה, הרי שמדובר בבעיה במצבר. לעומת זאת, במקרה שבו הרכב לא מניע, אבל האורות עובדים בצורה טובה, כנראה שמדובר בתקלה בסטרטר.

הסטרטר משמיע רעשים – אם מנסים להניע ולא מצליחים ושומעים תקתוקים – כנראה מדובר בתקלה בסטרטר. בנוסף, במקרים רבים תשמעו מעין רעשי גריסה כשתנסו להניע את הרכב.

הסטרטר בקושי מסובב את המנוע –הסטרטר נכנס לפעולה ומתחיל לעבוד, אבל אז אין לו מספיק כוח והוא בקושי מסובב את המנוע – כנראה שהבעיה בסטרטר. גם כאן, כדי לוודא שלא מדובר בבעיה במצבר, נסו להדליק את אורות הרכב או הרדיו ולראות אם הם עובדים. לעיתים ייתכן שמדובר בבעיה של נפילות מתח בין המצבר לסטרטר.

 

מה יכולות להיות התקלות בסטרטר לרכב?

הסטרטר מורכב מסולונואיד, סלילים, קפיצים, גלגלי שיניים ופחמים: התקלות שבדרך כלל מתרחשות בסטרטר הן פחמים שנשרפים או נשחקים כתוצאה מבלאי, גלגלי שיניים שבורים או שחוקים וקפיץ שנשבר.

לכן, יש להגיע לחשמלאי רכב שיאתר את מקור התקלה ויחליף בסטרטר חדש